Black Friday – Reperul internațional al sărbătorilor și falimentului financiar personal

noiembrie 16 21:53 2013

Stire IT de ultima ora: Black Friday – Reperul internațional al sărbătorilor și falimentului financiar personal

Black Friday, acel fenomen internațional care ia cu asalt lumea întreagă, și economiile acestora, la sfărșitul lunii noiembrie… sau chiar mai devreme.

 Black Friday 2013 Oferte

Scurt Istoric

Ce este până la urmă Black Friday și de ce se organizează în fiecare an în ultima săptămână a lunii noiembrie? Termenul provine din Statele Unite desigur, și definește acum cea mai populară și cea mai profitabilă zi de cumpărături a anului. Dacă este să ne gândim înapoi la originea termenului aflăm cu surprindere că datează din anul 1869 când a fost asociat cu criza financiară din anul respectiv, tot în Statele Unite. S-a încercat redenumirea acestei zile însă fără success, iar în 1966 departamentul de poliție din Philadelphia a denumit această zi tot Black Friday, din cauza traficului masiv în respectiva zi. Acesta se datorează faptului că în Statele Unite, Ziua Recunoștinței, este sărbătorită la sfârșit de săptămână, iar toți angajații au de obicei o zi de vineri liberă iar mai apoi weekendul.

Din punct de vedere economic termenul a fost folosit pentru a menționa momentul în care retailerii, care operau de multe ori în pierdere în timpul anului, făaceau de multe ori un profit mai mare în respectiva zi, și în perioada imediat următoare de până la Craciun. Black Friday a fost adoptat de atunci ca ziua de reduceri a anului, în foarte multe țări pe tot globul. Recent, de aproximativ 4 ani a fost introdus și la noi pe piață, și marchează momentul în care prețurile produselor sunt mult mai relaxate, iar consumatorii dau buzna la propriu, atât în online cât și în magazinele offline pentru a cumpăra produsele pe care au pus ochii probabil de la începutul anului.

Adițional, a apărut și Cyber Monday, atunci când retailerii au recunoscut trend-ul, și au observat că sunt destul de multe persoane care nu au reușit să își facă cumpărăturile vineri, și în timpul zilei de luni încă mai caută chilipiruri pe site-urile care au sărbatorit cu vânzări colosale, cu doar două zile în urmă. Astfel, în multe cazuri Cyber Monday se ține în cursul zilei de luni, și mai atrage destul de mulți cumpărători cu reducerile rămase, sau cu scăderi de prețuri mai puțin semnificative la aceleași produse.

Black Friday 2012

Anul trecut a fost pentru Romănia, un fiasco din punct de vedere al consumatorilor, magazinele lăudându-se totuși cu încasări foarte mari. În offline reducerile au fost relativ nesemnificative, traficul de persoane fiind ridicat, pe când online-ul a încercat să ducă în spate mii și zeci de mii de utilizatori conectați simultan. Multe dintre magazinele partenere nu au reușit să susțină acest trafic, și, chiar dacă s-au bătut cu pumul în piept că la ei merge treaba, Flanco de exemplu a renunțat și le-a spus utilizatorilor să vină în magazin.

Reduceri Black Friday Fiasco 2013

Multe din restul magazinelor online au funcționat mediocru, timpul de încărcare a fost limitat de numărul mare de accesări simultan, căderile de site, sau mai bine supraîncărcarea și oprirea serverelor cauzând frustrari maxime. Dacă îmi aduc bine aminte, anul trecut am stat să studiez puțin piața și sunt destul de sigur că am auzit înjurături puternice prin cartier, pe la 5-6 dimineața, când am observat că au picat majoritatea site-urilor mari.

Dacă nu luăm în calcul aceste evenimente neplăcute, lucru aproape imposibil de altfel, totul a decurs după așteptările magazinelor, care s-au văzut cu sacii în căruță, și de multe ori au uitat de comenzile utilizatorilor. Unii s-au plâns că după 5-6 zile de la efectuarea comenzii acestea au fost anulate pe motivul că nu mai existau stocuri, însă să sperăm că a fost vorba de cazuri singulare. Unele magazine online și-au dat interesul să rezolve aceste probleme, și chiar dacă a fost de fațadă, ideea a funcționat.

 

Black Friday 2013

Anul acesta stiuația este puțin mai complicată. Spun asta din mai multe motive. Spre deosebire de anul trecut s-au făcut mai multe promisiuni, promisiuni care vizează direct relația consumatorului cu magazinul, și care menționează o disponibilitate non-stop a personalului din magazine și de la centrele de asistență telefonică.

Anul acesta Black Friday nu se mai ține de Black Friday, ci înainte cu o săptămână, adica pe 22 NOIEMBRIE.

E de bine, e de rău? Nu pot să spun, cert este că spiritul de turmă este încă predominant la poporul nostru, și dacă un magazin schimbă data, hop și ceilalți. Unii i-ar spune solidaritate, eu rămân la aceeași idee. Din câte am observat, F64 a fost un deschizător de drumuri în acest an, însă această acțiune a coincis mai mult cu aniversarea de 12 ani a magazinului, așa că nu se ia în calcul. Emag.ro a fost cel care a declarat în conferința de presă, sau cel puțin așa s-a numit în mod oficial acea întâlnire, că Black Friday la ei va fi organizat pe 22 noiembrie. Motivele invocate de companie? Pentru a evita aglomerația de pe 29 noiembrie, pentru a nu afecta în niciun fel programul consumatorilor și pe cel al angajaților cu ocazia sărbătoarii religioase Sf Stefan, și pentru a nu afecta ziua de sâmbătă a acestora. Motivele reale? Pentru că așa vor ei!. Așa se diferențiază Emag de restul comercianților, făcând totul mai repede, la propriu.

Acum, în ideea în care nu dorești să îți supui angajații la un volum prea mare de muncă în perioada sărbătorilor creștine sfinte, le oferi posibilitatea de a face același lucru cu o săptămână înainte. Te oferi pe de altă parte să îi plătești “dublu” în zilele respective pentru a fi toți pe poziție. Dacă în alte țări Black Friday se adresează consumatorilor, tu ești foarte etic și moral și îți pui angajații pe primul plan? Dacă Black Friday se organizează pe 29 noiembrie, tocmai pentru a oferi posibilitatea oamenilor de a își cumpăra ceva, pentru că atunci e ziua lor liberă, tu consideri că asta nu e o idee bună. Pai dacă e să mergem pe această idee, știm sigur că nu se aplică la noi în țară regula: ”clientul are întotdeauna dreptate” nu?

Magazine participante

Magazine online participante black friday 2013

Trecem și de această neplăcere, care putem presupune că a fost cauzată de o relație personală defectuoasă a persoanei în cauză și mergem mai departe la decizia celorlalte magazine să se alăture ”gigantului” și să țină și ele Black Friday pe 22 noiembrie. Astfel avem o listă preliminară cu următoarele magazine care vor ține Black Friday pe această dată, pe lângă faptul că acestea dispun de reduceri prezente și în acest moment pe site-urile lor. Există multe cifre vehiculate deja în presă, multe mii și zeci de mii produse la care se spune că vor fi reduceri masive, prefer însă să trecem cu vederea aceste supoziții. Ce știm până acum este că Emag a menționat că nu va insista pe tablete și smartphone-uri. PCGarage pe de altă parte vrea să vândă 5000 de bucăâi din fiecare.

Emag.ro

Flanco.ro

ItGalaxy.ro

MarketOonline

MediaDot

Azerty

Evomag.ro

F64.ro

Oktal.ro

PCgarage.ro

Clickshop.ro

Un lucu interesant anul acesta este apariția in peisajul Black Friday si a magazinelor care aparțin producatorilor autohtoni de tehnologie. Nu avem confirmat inca dar este posibil ca  Evolio, Allview, MaguayInfotouch sau E-Boda  sa intre si ei in hora. Avantajul acestora este că vor trăi evenimentul atat pe platformele lor cat si pe cele ale amagzinelor online mai sus menționate

Concluzie

Întrebarea de pe buzele tuturor este ce, când  și unde va fi la reducere. Răspunsul este vag, lipsit de speranță, însă realist… tot și nimic. Dacă încercați să găsiți aceste răspunsuri în cadrul acestui articol, ne pare rău, și nu dorim să vă dezamăgim, însă acesta este adevărul. Nu știm, și vă garantăm ca nimeni nu știe. În cursul săptămânii viitoare vom încerca să vă prezentăm aproape zilnic, trendul reducerilor, și produsele la care puteți fi atenți, și care merită să fie introduse în coșul de cumpărături virtual. Acest trend îl vom baza pe o evoluție a prețurilor în decursul ultimei luni, la anumite produse, și ne vom limita desigur la produse IT&C și eventual electronice.

Citeste toata stirea Black Friday – Reperul internațional al sărbătorilor și falimentului financiar personal la playtech.ro.

Urmareste stirile IT & C si pe Facebook la adresa de web https://www.facebook.com/StiriITC si pe Twitter la adresa https://twitter.com/stiri_itc_ro. Daca ti-a placut aceasta stire, foloseste butoanele de socializare de mai jos pentru a raspandi stirea.  Nu rata celelalte stiri it. Vezi titlurile cele mai importante in sectiunea de mai jos.